субота, 19. март 2011.

ХИПОСТАС И СУБЛИЧНОСТ

Шта је то хипостас, најбоље је објаснити аналогијом. Ето, рецимо, човек и јесте човек. Али ето, човек је узео плуг – постао је орач, не престајући да буде човек. Почео је да сеје – он је сејач, почео је да кује – он је ковач, свира на гитари – он је гитариста, чита књигу – читалац. Орач, сејач, читалац – то су хипостаси једног истог човека. Хипостас је – одређена функција (улога) у одређеном интервалу времена.

Ми често говоримо и чујемо фразе типа: »Било ме је страх, али сам савладао свој страх«. Шта ова фраза означава? Кога је то било страх? Ко је савладао страх? Као да се ради о два различита човека, иако се говори о једном истом човеку – о самоме себи. »Није ми се хтело ништа да радим, али сам натерао себе да урадим тај посао«. Ко то није хтео? Ко ме је натерао? »Рекао сам самоме себи да сам дужан да урадим то«. Ко је рекао? Коме је рекао?

Ако сопствено »Ја« нема структуру, онда су све наведене фразе бесмислене. Али уствари све оне имају сасвим јасан смисао. Зашто? Зато што наше »Ја« има структуру и састоји се од мноштва малих различитих »Ја« – субличности нашег великог »Ја«. Унутар нас живи мноштво субличности – различитих бића која имају различит карактер, различите интересе и различите циљеве: плашљивац и херој; лењивац и радник: оптимиста и песимиста; прагматик и романтичар; сигуран и несигуран; активан и пасиван; похлепан и дарежљив; добар и зао и т.д. – стотине различитих субличности. И сва та армија бића живи унутар нашег »Ја« и представља део нашег »Ја«. Када смо рекли: »Било ме је страх, али сам савладао свој страх«, онда то означава да је субличност »херој« нашег »Ја« победила субличност »плашљивац« нашег »Ја«. Код свих људи субличности свога »Ја« су различите, па чак и по димензијама. Када за некога кажемо да је храбар, значи да субличност »херој« заузима у његовом »Ја« например 4%, а субличност »плашљивац« у његовом »Ја« заузима 0,5%. Код плашљивца тај однос субличности је супротан итд

зашто сам ово поставио? хммм... нека се нађе, можда некоме затреба, а можда се неко нечега сети...мудрима и нечија глупост користи;)

Нема коментара:

Постави коментар